My¶lê, ¿e przyda³by siê zbiór danych dotycz±cych ¶redniowiecznych sposobów wykonywania muzyki. Chodzi mi g³ównie o informacje przydatne zespo³om, chc±cym robiæ to po ultrasowemu. Zachowa³o siê wprawdzie wiele zapisów linii melodycznej, ale to nie wystarczy, ¿eby utwór zagraæ i by da³o siê go s³uchaæ. Proszê o zamieszczanie wszelkich informacji, wniosków (na podstawie traktatów, wzmianek w rozmaitych ¼ród³ach pisanych, ilustracji...) dotycz±chych mo¿liwych aran¿acji muzyki (g³ównie ¶wieckiej) do koñca XVwieku. Na pocz±tek mam kilka pytañ - czy stosowano burdon? Czy w grze na instrumentach lutniokszta³tnych stosowano bicia? Co powiecie na temat perkusji? Jakie interwa³y uwa¿ano za konsonanse?
Od siebie dodam co¶, co wygrzeba³am w traktatach z XIV i XV wieku, i co osobi¶cie mnie, wychowan± w przekonaniu o popularno¶ci i "podstawowo¶ci" metrum 4/4, troszkê zdziwi³o. W krótkim podsumowaniu "de musica" sprawa miar przedstawia siê tak, ¿e w "modo perfecto" jedna maxima mie¶ci trzy lungas, ka¿da lunga trzy breves, ka¿da z nich trzy semibreves, a ka¿da z nich trzy minimae. Taki trójkowy podzia³ przewija siê te¿ przez inne traktaty.
Dalej nastêpuj± ró¿ne kombinacje, w których na ró¿nych stopniach "dzielenia" maximy pojawia siê dwójka zamiast trójki. Dla mnie to czarna magia i z traktatów pókji co rozumiem tylko obrazki, ale za³±czam za³±czniki dla zainteresowanych i bardziej o¶wieconych.
PS. ciekawe, czy w temacie wypowie siê Ajcek. [/b]
[mod Lecheor ostrzega - lektura pierwszych postów w tym w±tku prowadzi do ca³kowitej dezinformacji]