CYTAT(Unik)
Widzisz, ja czyta³em, ¿e to XVII-XVII w. Zreszt± prawdziwie barokowe domy, ze szczytami w woluty itp. cuda siê w Wi¶niczu te¿ spotyka³o.
Poza tym trzeba odró¿niaæ elitarne budownictwo, które czerpa³o bezpo¶rednio z ró¿nych najlepszych o¶rodków w kraju i za granic± (je¶li chodzi o renesans, to oczywi¶cie z W³och i Holandii, ale wszystko to i tak czerpa³o z W³och, wiêc nieco nie¶ci¶le wrzuci³em do jednego worka), od budownictwa trochê mniej elitarnego, w którym siê rozmaite nurty miesza³y, co najlepiej widaæ w architekturze drewnianej, najbardziej powszedniej - np. renesansowe fryzy arkadkowe attyk na cerkwiach ³emkowskich ³±czone z gotyckimi portalami i wczesno¶redniowiecznymi pierwotnie dachami ³amanymi.
(...)Nie nazywa³bym te¿ budownictwa z Nowego Wi¶nicza "budami". To niedocenianie w³asnej architektury drewnianej to typowo polska specyfika. .
ju¿ ja Was naprostujê
Nowy Wi¶nicz by³o to miasto prywatne Lubomirskich.
na prze³omieXVI i XVIIw Lubomirscy otrzymali Wi¶nicz.Stary zamek i osadê.
w 1613 po ¶mierci Sebastiana Lubomirskiego Stanis³aw rozpoczyna jakie¶ konkretne dzia³ania ulepszania warowni jako siedziby rodowej (sugerowany charakter Wi¶nicza w tej roli ju¿ w ¼ród³ach pisanych z przydomku "de Visznice" od 1352).
w 1616 otrzymuje przywilej na lokowanie nowego za³o¿enia miejskiego przy zamku Wi¶nicz,jednak pojawienie sie przydomku "Nowy" w ¼ród³±ch dopiero od 1635 roku sugeruje ze w³asciwa lokacja nast±pi³± znacznie pó¼niej.
od 1615 do 1621 trwaja prace nad przebudow± zamku na mod³ê wczesnobarokow± w idei "palazzo in fortezza".
Lubomirski jest wojewod± ma³opolskim,ma mo¿liwosci wykorzystania zachodnich architektów.
g³ównym twórc± koncepcji Wi¶nicza by³ jego nadworny architekt Micha³ Trapoli.w³och.
ale pracowali te¿ dla Lubomirskich inni cudzoziemcy:Friederico Krieher, Joannis Stone (pó¼niej spolszczony na Stoneskiego),Battista Falconi,Jakub Knorr,polacy : Marcin Kulig i mistrz Walenty (przypuszczalnie kamieniarz).
prace Tapoliego od 1641 kontynuuje nowy architekt Lubomirskiego - Bartolomeo.
co do stanu architektury - najepiej jest ze ¼ród³ami kartograficznymi.te najwcze¶niejsze dostêpne w których wystêpuje Wi¶nicz datuje sie od po³owy XVI wieku. znana ikonografia - niestety dopiero z XIX wieku,
sprzed wielkiego po¿aru kiedy stracono wiekszosc drewnianej zabudowy podcieniowej w 1863.
s± dwa ¼ród³a - rysunki Ludwika £epkowskiego z 1857 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.
pozycja - Z.Gloger "Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce" Warszawa 1907.
oraz wspomniane juz rysunki Matejki z 1863 sprzed pozaru,tak¿e w oryginale dostepne w Krakowie, a umieszczane w pracach np wspomnianego Zab³ockiego.
do tego jeszcze pojedyncze - rysunek ratusza z 1859 autorstwa A.Grabowskiego
i rysunek A Gryglewskiego - takze ratusza.opublikowany ju¿ w 1870 w "Tygodniku Ilustrowanym"
samo za³ozenie stylu architektonicznego narzuconego przez Trapoliego to barok.jednak w zabudowie miejskiej - drewnianej widaæ wp³ywy ¶redniowieczne i lokalne,jak ju¿ wspomniano w w±tku =]
wi¶nicz niestety nie ma szczescia - stad moze d³ugie utrzymanie sie zabudowy drewnianej.(wojny,po¿ary)
podobne zjawisko mozna obserwowac na niebronionych przedmiesciach,np Florencja krakowska.zabudowa drewniana - ³atwa i tania do odbudowy.³atwo j± spaliæ zeby oczyscic przedpole do obrony,a i ¿al i szkoda przy zburzeniu (przez swojaków czy wroga) bêdzie mniejsza niz budowli murowanych.
w wisniczu jednak po prostu nie bylo dalszych ambitnych planów rozbudowy za rz±dów Lubomirskich - poza pierwotnym za³ozeniem. tañsze by³y kolejne odbudowy miasta po po¿arach czy potopie szwedzkim.
co do budowli murowanych ogólnych - wzmiankowane w miescie od XVI do XVIII wieku s± bramy,m³yn,browary,ratusz,dom proboszcza z campanill± oraz kaplica przycmentarn±,ko¶ció³ parafialny,znany klasztor z koscio³em Karmelitów Bosych-oddzielnie ufortyfikowany....
same domy - jak juz wspomnialem,to mieszanka stylu "typowego" dla polskich miasteczek sredniowiecznych i idei z wczesnego baroku - widoczne g³ównie w detalu i naczó³kach sczytów dachów,oraz s³upów i dekoracji oczepów miêdzy nimi oraz w formie niektórych domów.
domy by³y zarówno bez jak i z podcieniem - przy rynku i g³ównych ulicach handlowych.mog³y posiadaæ jedno,pó³tora jak i dwa pietra(w sensie kondygnacji),stosowano takze rozróznienie wg ilosci s³upów - 2,3 i 4 s³upowe.
co do domów murowanych - Lubomirski zacheca³ zwolnieniami "podatkowymi" i przywilejem do handlowania trunkami dla tych co muruj±.na poczatku jednak - g³ównie sam murowa³.
tzw "domy panskie",g³ównie z funkcja handlowa,celn±.s± wymienione 3 takie kamienice przy rynku.
ustalenie proporcji jest trudne,bo opiera sie g³ównie na wymienianiu przywilejów handlowych.wiadomo jedynie ze w spisie z konca XVIII wieku wymienione jest 8 kamienic murowanych,g³ównie przy rynku.
mo¿na jedynie przypuszczac - ze domy te,bardziej rygorystycznie barokowe,zw³aszcza "domy pañskie" Trapoliego - wp³ynê³y na rozwój detalu drewnianego i kszta³t domów drewnianych,mieszajac sie z tradycj± i tworz±c niepowtarzalny styl Wisnicza.barokowy detal murowany "zmutowa³" niepowtarzalnie w kszta³tach detalu drewnianego.
c.d.n. - rycinki... ;)