Jak w temacie!
Zapotrzebowanie jest na muzyke ludow±, mieszczañsk± i dworsk±.
Znacie kogo¶ takiego? Najlepiej ze strojami.
Mia³em przyjemno¶æ graæ w takich zespo³ach przez parê lat ( barok / klasycyzm , zwyk³e stroje ) i mam trochê znajomych profesjonalnie graj±cych tak± muzykê na instrumentach z epoki .Jakie miasto - Kraków , Poznañ , Wroc³aw , Warszawa ?
Leszku wszelkie namiary mile widziane. Mo¿e byæ na PW.
Mo¿e kto¶ z Gdañska?
Jakby mieli stroje to rewelacja,a jak nie maj±, to przeciez mo¿na zrobiæ.
Po prostu zbli¿a siê 200 rocznica kampanii 1807 roku na terenach Polski i trzeba niektórym imprezom nadaæ historyczny charakter, poprzez m.in. muzykê z epoki.
Zespo³ów graj±cych muzykê tego okresu jest mnóstwo (w koñcu to czasy Mozarta, Beethovena, itp.), tylko rzadko który odtwarza realia historyczne tego okresu.
CYTAT
na rekonstrukcjach instrumentow europejskich z tego okresu
Rekonstrukcje instrumentów raczej nie s± potrzebne, bo s± prawie dok³adnie takie jak instrumenty wspó³czesne. A poza tym dobrzy muzycy i tak posiadaj± prawdziwe instrumenty z XVIII-XIX wieku, a nie jakie¶ tam repliki.
Hmmm ..... jest trochê tych zespo³ów odtwarzaj±cych brzmienie z epoki , zarówno w Polsce jak i w ¶wiecie - trzeba tylko siê rozejrzeæ .
Je¶li chodzi o instrumenty XVIII w . to bardzo istotne jest w³a¶nie to "trochê" o którym pisa³ Ajcek . Pocz±wszy od tego , ¿e instrumenty smyczkowe w XVIII w mia³y inn± budowê ni¿ XIX wieczne ( szyjka wklejona pod innym k±tem , belka basowa l¿ejsza i krótsza , krótszy gryf ) by³y zaopatrzone w inne struny - nie do¶æ , ¿e jelitowe to przewa¿nie o równomiernym napiêciu , trochê inaczej siê trzyma³o np. wiolonczelê ( grano bez nó¿ki - co dawa³o inny k±t strun w stosunku do pionu a co za tym idzie inny rozk³ad si³ na strunie ) . Jeszcze dalej id± ró¿nice gdy spojrzymy na instrumenty dête - choæby drewniane flety trawerso , których brzmienie jest jak¿e inne od dzisiejszych - metalowych , czy oboje czy fagoty z du¿o mniejsz± ilo¶ci± klapek i o innych proporcjach . Tak¿e je¶li porównamy dzisiejsze koncertowe fortepiany z tymi , które mia³ do dyspozycji np.Mozart - oka¿e siê ,¿e to ZUPE£NIE inne instrumenty .
Nie zgodzê siê te¿ z tym , ¿e dobrzy muzycy maj± i tak XVIII-to wieczne instrumenty ... Po pierwsze - owe XVIIIto wieczne skrzypce , którymi pos³uguj± siê dzisiejsi wirtuozi s± w 99% instrumentami PRZEBUDOWANYMI w XIX w - odcinano ¶limak i dodawano nowa ,inaczej wklejon± szyjkê . poczym przyklejano stary ¶limak ( instrumenty z oryginalnymi szyjkami to rzadko¶æ ) , to samo dotyczy zmiany belki basowej wewn±trz pud³a . Poza tym zaopatrzone w stalowe struny z owijk± z wolframu lub tytanu brzmi± zupe³nie "niehistorycznie" i du¿o bli¿ej im do skrzypiec zbudowanych np.rok temu ni¿ do XVIII wiecznych . Muzycy graj±cy na instrumentach historycznych bardzo czêsto u¿ywaj± w³a¶nie kopii - jako przyk³ad podam znakomitego wiolonczelistê , d³ugoletniego koncertmistrza La Petite Band - Hidemi Suzuki - który gra na oryginalnym instrumencie Amatiego lecz tez na ( moim zdaniem lepszym ni¿ Amati ) instrumencie bêd±cym kopi± H.Jacobsa z pocz±tku XVIIIw oraz kopiii klasycznej wiolonczeli w³oskiej - nie pamietam czyjego autorstwa . A je¶li by sprawdziæ instrumentalistów graj±cych na dêtych , to oka¿e siê , ¿e prawie w 100% u¿ywaj± kopii , bo nieliczne w sumie orygina³y czêsto nie nadaj± siê ju¿ do grania .
A jak brzmi± owe prawie takie same instrumenty mo¿na siê przekonac np.s³uchaj±c Symfonii Beethovena w nagraniu choæby The London Clasical Players - to juz do¶æ stare nagranie ale dobre .
CYTAT
Je¶li chodzi o instrumenty XVIII w . to bardzo istotne jest w³a¶nie to "trochê" o którym pisa³ Ajcek .
No, w sumie racja.
A o tym odcinaniu ¶limaków itp. to nie wiedzia³em. Dziêki za informacjê.
CYTAT
Uwagi o czytaniu ze zrozumieniem i o ignorancji to raczej sa nie na miejscu, zwlaszcza w przypadku administratora. No i umowmy sie ze troche znam sie na muzyce.
Ale, jak sami pisali¶cie, gracie w "nowoczesnym, mocnym aran¿u". Jakby¶cie napisali ¿e jeste¶cie w stanie ultraortodoksyjnie oddaæ realia epoki, to administrator by siê nie przyczepi³, a tak to sami zrobili¶cie sobie antyreklamê.