W ramach nadrabiania zaleg³o¶ci odgrzejê i pomêczê trochê ten temat.
CYTAT
"skrzyd³owate" psa³terium nowogrodzkie (czyli "gusli", podobne do kantele etc)
Czemu "psa³terium"? Takie s³owo w jêzyku polskim nie istnieje... Lepiej te¿ nie mówiæ na to "gusli", bo ten termin nabra³ zbyt szerokiego zakresy semantycznego.
CYTAT
jest instrumentem typowo ruskim
hmmm... ja bym powiedzia³, ¿e to tak ruskie, jak papiero¶nica Stalina.
CYTAT
czy tez o szerszym zasiegu terytorialnym, pojawiajacym sie tez w XIII w na terenach miedzy Bugiem a £ab±?
Na pierwsz± po³owê pytania odpowiem: tak, na drug±: nie. Instrument pojawia siê sporadycznie w ikonografii z terów bêd±cych pod wp³ywem Bizancjum. Znam przedstawienia z Italii i Dalmacji; by³o dla mnie naprawdê du¿ym zaskoczeniem znale¼æ ten instrument na XV-wiecznym fresku z Neapolu. St±d raczej wnioskowa³bym pochodzenie bizantyjskie, choæ nie da siê zaprzeczyæ, ¿e najwiêcej ¶wiadect u¿ytkowania tej cytry pochodzi z Rusi.
CYTAT
Innymi s³owy, czy na takim instrumencie mogl sobie przygrywac minnesinger z Wielkopolski
Nie. Poza tym minnesingerzy nie byli z Wielkopolski (mogli tam ewentualnie bywaæ).
CYTAT
nasze rodzime typy psa³terium, czyli tzw. gê¶le gdañskie (XII-XIII w.) i opolskie (XI w.)
Nazywanie tych instrumentów "psa³terium", psalterium czy cytr± jest sporym nadu¿yciem. Poza tym trudno nazywaæ je rodzimymi.
CYTAT
O instrumencie z Opola wiem mêtnie, i¿ zaopatrzony jest w dwie struny skracane mechanizmem ko³eczkowym, czyli za pomoc± patyczka przesuwanego wzd³u¿ osi instrumentu...
Wszystkie te ustalenia to w du¿ym stopniu czysta fantazja, opieraj±ca siê w wiêkszym stopniu na rekonstrukcji instrumentu ni¿ na rzetelnym badaniu.
CYTAT
Trafi³am na bardzo ciekawe ¼ród³o, na którym muzyk gra chyba na czym¶ w rodzaju gusli
To szyjkowy chordofon smyczkowy, czyli, jak móg³by powiedzieæ Sachs "fidel", ze wzglêdu na kszta³t korpusu mo¿na wzi±æ to b³êdnie za co¶ na kszta³t rebeku. Prawdopodobnie jest to bizantyjska "lyra" (lira tylko z nazwy, nie z typologii)
CYTAT
Mo¿e kto¶ dysponuje lepsz± kopi± fresku i powie co tak naprawdê jest na nim przedstawione?
W. Bachmann, Die Anfänge des Steichinstrumentenspiels, Leipzig 1966 - tu o tym poczytasz i zobaczysz lepsz± kopiê.
CYTAT
Znalaz³am co¶ takiego (podobnych rycin...
Bibl. Kapitulna w Krakowie, Ms. 34 (z tego, co pamiêtam), raczej jest to fantazja na temat jakiego¶ wzorca lub kopia. Poza tym to MINIATURA, nie rycina.
CYTAT
Ale mo¿na tez smyczkiem!
Wsadzasz do jednego wora kilka zupe³nie ró¿nych instrumentów.
CYTAT
u¿ywano w nim dwóch rodzajów strun
Nie jest to takie pewne, zapraszam do
lektury (od 264, pod koniec). Nie jest te¿ pewne, czy "ala bohemica" to w³a¶nie to, co nasi s±siedzi zw± "èeské køÃdlo".
CYTAT
trójkatne psalterium , które mo¿na zobaczyæ w kaplicy ¶w. Trójcy w Lublinie
To rota, czyli harfa-psalterium, by³o o tym w ostatnim numerze "Muzyki".
Wszystkich zmaltretowa³em?
Pozdrawiam!