CYTAT(Ajcek)
To s± traktaty muzyczne o instrumentach dêtych?
Podajê odno¶niki do miniatur z dwóch manuskryptów. Jeden zawiera Apokalipsê ¶w. Jana, drugi jest zbiorem pie¶ni maryjnych. To nie s± ¿adne traktaty, chyba ¿e uznamy Apokalipsê za traktat eschatologiczny
CYTAT
Obrazki rysowa³ kto¶ kto siê zna na muzyce czy jaki¶ szeregowy mnich?
Od razu przepraszam za czepianie siê s³ówek, ale to nie s± "obrazki", tylko "miniatury" (ew. "iluminacje", ew. "malarstwo ksi±¿kowe") i nie s± one "rysowane".
Miniatury w Apokalipsie Douce wykonywa³ wybitny iluminator na zamówienie Edwarda I, gdy ów by³ jeszcze ksiêciem Walii. Iluminacje do
Cantigas powsta³y w krêgu dworskiej szko³y Alfonsa X. Zarówno MS Douce, jak
Cantigas to przyk³ad wyj±tkowej sztuki dworskiej schy³ku XIII w., któr± charakteryzowa³o m. in. skrupulatne podej¶cie do szczegó³ów - st±d bardzo dobre i wiarygodne przedstawienia instrumentów (choæ do
Cantigas mo¿na mieæ trochê zarzutów).
CYTAT
Drobner chcia³ w ten sposób pokazaæ, ¿e nie nale¿y tak do koñca wierzyæ dawnym ksi±¿kom
A ja móg³bym wykazaæ, ¿e nie nale¿y tak do koñca wierzyæ Drobnerowi
A tak powa¿nie: oczywi¶cie, du¿a czê¶æ ikonografii nie daje nam wystarczaj±cych informacji na temat instrumentu, jego budowy, techniki gry, etc. Nale¿y posiedzieæ w tym kilka (na¶cie?) lat, poczytaæ ¼ród³a muzykograficzne i inne i wtedy dopiero formu³owaæ ostro¿ne wnioski poprzez zastosowanie odpowiedniego warsztatu z pogranicza organologii, historii i historii sztuki.
Przede wszystkim nie nale¿y wszystkich przedstawieñ ¶redniowiecznych traktowaæ jako dos³ownego odwzorowania rzeczywisto¶ci. Obok przedstawieñ odwzorowuj±cych najistotniejsze detale powszechne s± wszelkie (celowe i przypadkowe) dysproporcje, niedok³adno¶ci, sprzeczno¶ci.Jak zobaczysz miniaturê ze szczurem cwa³uj±cym na kocie, czy zaj±cem strzelaj±cym z ³uku, to chyba nie uznasz, ¿e takie scenki by³y popularnym widokiem w ¿yciu przeciêtnego cz³owieka ¶redniowiecza...
Pozdrawiam