Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Wst±¿ki i tasiemki (krajki)
> Ubiór i dodatki > Ubiory - ogólnie > Tkaniny i pasamonictwo
Vibivs Silivs Alatvs
Mam nadziejê, ¿e siê nie zdublowa³em, ale znalaz³em przedstawienie kobiety robi±cej krajkê (na tabliczkach o ile siê nie mylê), z po³owy XVw.
Przeszuka³em Frehê pod tym k±tem i znalaz³em jedynie marne info o zdobionych jedwabnych krajkach jako pasy do houppelande lub - dyskusja niejasna - jako przepaski do nakryæ g³owy lub podwi±zywania nogawic (widzia³em to na zdjêciach zachodnich grup, a chcia³by zobaczyæ na ¼ród³ach).
Do kiedy, jakich i w jakim celu u¿ywano krajek? Bêdzie mia³ kto¶ co¶ w tym temacie do podzielenia siê?

ps. dok³adnego datowania, ani tytu³u nie znam. Ale zdobnictwo strony wskazuje na ok 1450.
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
No w sumie chyba nie ma tematu o histori krajek na freha, tylko:

Krajki - jak to sie robi
Pochwal sie swoja krajka

Tylko nie wiem czemu zakladasz watek w poznym sredniowieczu, jesli mamy dyskutowac .. ukierunkowani Twoimi pytaniami.

A wiec krajek, hmm .. uzywa sie do dzisiaj ...przez wszystkie epoki.
I zawsze glownie w tym samym celu, czyli do obszywania czesci ubiorow. Z tymze zmieniaja sie w roznych okresach obszywane czesci ubioru.

Dla "na przykladu" smile.gif cos z 19 wieku:
obszyty mundurek zolnierza
a oto wzór ta¶my podoficerskiej z Przepisu ubiorów dla woysk i administracyów woyennych Xiêstwa Warszawskiego z 1810 roku


A co wczesniej ? Szczerze powiedziawszy materialow jest na temat sporo, pod warunkiem ze przyswoisz sobie prawdziwa nazwe w jezyku polskim tego co szukasz. Nie mam bowiem pojecia kto i kiedy przeszmuglowal te nazwe : krajka ... nie spotyka sie jej jescze nawet w 19 wieku, gdy szukalem o tym materialow.

Prawidlowa nazwa to: tasiemka, wst±¿ka. A rzemie¶lnik który siê para³ tym zawodem zwany by³ pasamonikiem, bad¼ szmuklerzem.

Temat jest bogato opracowany, m.in. w ksiazce I. Turnau - "Historia europejskiego wlokienncitwa odziezowego od 13 stego do 18 wieku", Warszawa 1987 - rozdzial V - Pasamonictwo.

Warto dodac, ze techniki tkania na krosienkach tabliczkowych, ktore zapodales na obrazku znane sa juz od VI w. p.n.e z ktorego to wieku posiadamy najstarsze znaleziska. Przez cala epoke rzymska znam tylko jedno znalezisko bardka, i to do konca archeologowie nie sa przekonani czy to jest bardko. W kazdym razie tabliczek uzywalo sie wowczas w Europie nie tylko do tkania samodzielnych tasiemek, ale czesto i do zakanczania materialow ... zreszta to samo i w poznym sredniowieczu, o czym mozna poczytac w ksiazce "textiles and clothing" z seri wydawnictwa museum of london.

itd itd ... w koncu wraz z rozwojem miast i cechow, wyodrebniaja sie cechy pasamonikow i szmuklerzy rowniez.

Na przyklad we Francji najstarsze zachowane tam statuty pasamoników pochodz± z 1270 r. Przepisy cechowe ogranicza³y wowczas liczbê czeladników i uczniów, nie zabrania³y jednak pracy kobiet nale¿±cych do rodziny majstra. Dalszy rozwój asortymentu produkcji tego cechu mo¿na ¶ledzic w opublikowanych statutach z 1327, 1404, 1514, 1566, 1585, 1653 roku .. itd
A asostyment jest szeroki bo przez stulecia od wczesnego ¶redniowiecza pasamonicy ¶cigali siê ze szmuklerzami o pozwolenia na wyroby upiêkszaj±ce stroje. Podbieraj±c sobie nawzajem te wyroby i k³óc±c siê kto co mo¿e wykonywaæ. W ogólno¶ci wyrabiali wspólnie: borty, wst±zki, galony, siatki i siatkowe pasy (technik± sprangu), guziki, ozdobne sznury, sznurowad³a, pêtlice i tasiemki itd.

Ciekawy opis pochodzi ze statutu z 1404 roku.
Paryscy "mistrzowie frêdzli i wst±¿ek" mieli wykonywac nastepujaca sztuke mistrzowska w celu wykazania umiejetnosci prowadzenia samodzielnego warsztatu: sztuke wstazki jedwabnej ze zlota nicia, sztuke bialej, gladkiej, jedwadbne wstazki, sztuke nacinanych fredzli z trzech lub czterech barw jedwabiu z paciorkami rozanca, laczac przedze jedwabna ze zlota nicia, oraz pasy i sznury do roznych ubiorow i zaslon. Uzywano do tych wyrobow z³ota cypryjskiego i lukkanskiego, takze welnianej i lnianej przedzy, a dlugosc sztuk byla starannie okreslana. Zabraniano falszowania nici zlotych mosieznymi ...

I tak mozna by godzinami opowiadac.
Szczegolnie ciekawa jest wiedza o warsztatach wstazkarskich powstalych w 17 wieku, na ktorych mozna bylo tkac od kilku do kilkunastu tasiemek na raz. Nie ulega watpliwosci ze maszyny takie zaczely powstawac m.in ze wzgledu na wciaz wzrastajace zapotrzebowanie spoleczenstwa na wyroby tasiemkarskie....

ok na dzisiaj koniec, lece spac.
Vibivs Silivs Alatvs
Dziêki za wyk³ad - moim zdaniem co¶ takiego wnosi o wiele wiêcej do wiedzy o historii materialnej ni¿ jednozdaniowe k³ótnie o to czy tamto.

Dlaczego za³ozy³em temet tutaj?
Bo do tej pory wst±¿ki i tasiemki kojarzy³y siê conajwy¿ej z XIII wiekiem, a pó¼niej ju¿ ich nikt prawie nie u¿ywa (przynajmniej ze znanch mi ludzi/ekip). Zawê¿ê wiêc pytanie:
Co mo¿na w XIV i XV wieku obszyæ wst±¿k± lub do czego u¿æ tasiemki.

- wydaje mi siê, ¿e podwi±zywanie nogawic pod kolanem by³oby jednym z zastosowañ powy¿szego.
- kto¶ wspomina³ o paskach do toreb
- wspomniane przez Watchera guziki czy te¿ frêdzelki przy sakiewkach (za³±cznik)
- paski do wie¶niaczego stroju? (biedaka mog³oby nie staæ na zakup odlewanej sprz±czki).
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Dokladnie. Tasiemkowe paski zamiast skorzanych razem z klamerkami i zakonczeniami paska ... zobaczcie ze przystoi taki pasek z tasiemki nosic nawet bogatym.

Pasek ktory pokazala Vlasta znajduje sie a National Museum of Copenhagen.
Ciekawostka jest fakt, ze zarówno tasiemke, ozdóbki smile.gif, i zakonczenie pasa wydatowano na 14 wiek .. podczas gdy klamerke o dziwo wydatowano na ca. 1450 ! Chociaz pasek znaleziony zostal w calosci.

Jak mozna posiadac taki mniej wypasny pasek, mozna zobaczyc tu na stronie austriackiej grupy.

W zalaczniku zalaczam zdjecie ciuszkow Catherine, glownej archeolog museum zywej hstori w Nykobing w Dani. Stroje i caly obiekt datowany na ca 1380 rok. Kobitka ma zarowno pasek z klamerka i koncowka zrobiony z tasiemki, jak rowniez tasiemka obszyty ma ciuszek wokol szyi i na rekawach. Tasiemki sa zrobione z nitek lnianych.
Owen
Hej
Ale z tego co pamiêtam, to ten pas jest jedwabny, a wzór jest wyj±tkowo trudny smile.gif. Choæ wygl±da naprawdê piêknie.
Pozdrawiam
Vibivs Silivs Alatvs
Paseczki do podwi±zywania nogawic. Wyci±gniête z "Medieval Military Costume".
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
CYTAT
Ale z tego co pamiêtam, to ten pas jest jedwabny


ten pasek z muzeum, ktory pokazala Vlasta .. owszem z nici jedwabnych. Wzor nienajprostszy to fakt. Ale widzialem trudniejsze wzory (w sensie pracochlonnosci) robione przez "nasze" pasamoniczki ,krecace sie wokol wczesnego sredniowiecza ..
Vlasta
£atwiejsze s± krajki z Londynu i krajka z Kolonii.
EwKa
http://www.et-tu.com/soper/cgi-bin/index.cgi
Soper Lane czyli grupa/stowarzyszenie badajace techniki pasamotnicze i historie cechu tkaczek jedwabiu z Londynu.
angel stern
Czy taka krajkê mo¿na wykorzystaæ do zdobienia XIV wiecznej sukni ? Je¶li tak to jak±?
Vlasta
Linki do ¶redniowiecznych belgijskich krajek - mo¿e kogo¶ zainspiruj±?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Yngvild Lupus
Oto strona dla wszystkich tkających krajki. Swego rodzaju encyklopedia z instrukcją obsługi i wzorami. Dla mnie cudo - już nie trzeba podpatrywać i pytać się, jak to zrobić:
http://www.guntram.co.za/tabletweaving/index.htm
D±brówka
Ja chcia³am wróciæ do teorii, ¿e paski z krajki noszone by³y przez biedotê. Rozumiem, ¿e upad³a ona ze wzglêdu na to i¿:

-> Przy paskach takich u¿ywano odlewanych metalowych okuæ, a kupienie ich by³o na pewno wiêkszym problemem ni¿ skombinowanie kawa³ka skóry, tak wiêc u¿ycie krajki nie zani¿a³o jako¶ zauwa¿alnie ceny
-> U¿ywano krajek jedwabnych (czy tak? tak zrozumia³am w zwi±zku z rekonstrukcj± pani kustosz czego¶tam)


Ciekawe przedstawienie jest tutaj:
http://cadieux.mediumaevum.com/burgundian-placket.html
3 rz±d od do³u, obrazek po lewej - facet sznuruje kobietê w br±zowej robe. Le¿±cy na stole pasek jak dla mnie jest na 100% z krajki. Wprawdzie to przedstawienie mitologiczne, ale o ile wiem, w takich scenach udziwniali raczej nakrycia g³owy i dawali dziwne ciêcia tu i ówdzie, ale akcesoria malowali raczej bez wielkiego fantazjowania.
Gloria z Krakowa
Jest jeszcze taki obrazek:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Z uwagi na kolorowy wzorek przypuszczam, i¿ lamówka na dekolcie jest krajk±. Wisia³ te¿ gdzie¶ na Fresze (ale ju¿ nie wisi?) temat po¶wiêcony XV-wiecznym krajkom; by³o tam wiêcej przyk³adów.
EwKa
Dabrowko, krajki z jedwabiu widac na wiekszosci przedstawien nieprzyzwoicie bogatych panienek w robe burgundzkiej...praktycznie na wszystkich tych "memlingach" czy "van der Weydenach" wiec nie potrzeba chyba obalac tak bzdurnej teorii jak ta o biedocie w jedwabnych lub poljedwabnych krajkach-teoria zdechla sobie sama...
Po drugie mamy znalezisk na tony-poczawszy od tych londynskich odkopanych w dzielnicach gdzie produkowano towary luksusowe a wiec i ich uzywano. Ponad to mamy dobrze udokumentowana dzialalnosc zenskiego cechu tkaczek jedwabiu w tym miescie...
Dowodow jest taka masa, ze nie mozna tego nijak przeoczyc. Czasem trzeba je dostrzec miedzy blaszkami okucia sprzaczki:)
Szkoda tylko, ze tak wiele Dam RR nie jest w stanie poprawnie odtworzyc tak istotnego choc drobnego szczegolu damskiej garderoby z wyzszych sfer jak pasek tkany z jedwabnej/poljedwabnej krajki. Podobnie rzecz sie ma z opaskami/fillet.
Aine
S³awa

Znalaz³am stronê, na której pokazane s± wzory krajek ze Szwecji z IX-X wieku. http://warsztat_syv.w.interia.pl/historyczne.html Jestem Cz³onkini± Bractwa S³owiañskiego na terenach Zachodnich. Mam pytanie, czy istniej± wzory krajek udokumentowane historycznie z IX-X w. z terenów Wolina i Szczecina.
Vlasta
Na Wolinie o ile pamiêtam znaleziono krajkê jedwabn±, przyszyt± do kawa³ka tkaniny, te¿ jedwabnej, ale nie jestem pewna, czy ona siê mie¶ci w podanym przez Ciebie datowaniu. Jak masz dostêp, to sprawd¼ pozycjê: Jerzy Maik "Wyroby w³ókiennicze na Pomorzu z okresu rzymskiego i ze ¶redniowiecza", tam ta krajka by³a opisana. Parê krajek jest te¿ w opracowaniu J.Kamiñskiej i A. Nahlika "W³ókiennictwo gdañskie X-XIII", £ód¼.
Urien
Witajcie wszyscy

Vlasta, przejrza³am te krajki belgijskie, które linkowa³a¶ powy¿ej, ale nijak nie mogê doj¶æ jak one s± wykonane - jakie¶ kombinacje bartkowo-tabliczkowe, czy po prostu wyszywane na wierzchu?

Basia
Po pobie¿nej obserwacji by³abym sk³onna stwierdziæ, ¿e wiêkszo¶æ tych tasiemek/krajek jest wykonana na tabliczkach technik± broszowania (wprowadzanie w trakcie tkania dodatkowej obok w±tku nici, która tworzy wzór na wierzchu tasiemki). Np. w tasiemce 11 widaæ, ¿e wprowadzona jest metalowa niæ. Co prawda zdjêcie jest czarno-bia³e, ale mo¿na domniemywaæ, ¿e to metal szlachetny np. z³oto.

Tasiemka nr 3 wygl±da jak prosty splot na tabliczkach u³ozonych symetrycznie, w uk³adzie \ / \ / itd., ale z doszytymi dodatkowo guzami.

Natomiast tasiemki 3, 7 i 20 nie wygladaj± na tkane na tabliczkach czy bardku, ale raczej na ¶cieg fingerloop.
Vlasta
Pozostaje mi jedynie zgodziæ siê z Basi± - ta krajka wygl±da ewidentnie na wykonan± nie technik± tkania, ale plecenia, podobnie jak np. krajka z Gdañska (za³.)
Pozdrawiam!
Vlasta
Nidhogg
CYTAT(Basia @ 16:15 10.02.2009) *
Tasiemka nr 3 wygl±da jak prosty splot na tabliczkach u³ozonych symetrycznie, w uk³adzie \ / \ / itd., ale z doszytymi dodatkowo guzami.

Natomiast tasiemki 3, 7 i 20 nie wygladaj± na tkane na tabliczkach czy bardku, ale raczej na ¶cieg fingerloop.


Owszem krajka z trzeciej ryciny jest prosta, ale efekt zapewne by³ ³adny.
Natomiast na rycinach 7, 8, 20 s± zdecydowanie tasiemki robione na palcach.
Po bli¿szym przyjrzeniu siê i zajrzeniu do opracowanie "Tak v bowes departed" stwierdzi³am ¿e najprawdopodobniej na rycinie 7 mam tasiemkê typu Hollow, na rycinie 8 tasiemkê typu Endented na 20 za¶ Round Party. Istnieje równie¿ mo¿liwo¶æ ¿e 20 i 7 to ta¶ma robiona takim samym ¶ciegiem tylko pokazany z dwóch stron wtedy by³aby to bodaj w³a¶nie , Round Party.

Wredna baba Nidhogga Wiewiurem zwana
Basia
CYTAT(Nidhogg @ 23:38 10.02.2009) *
Owszem krajka z trzeciej ryciny jest prosta, ale efekt zapewne by³ ³adny.
Natomiast na rycinach 7, 8, 20 s± zdecydowanie tasiemki robione na palcach.
Po bli¿szym przyjrzeniu siê i zajrzeniu do opracowanie "Tak v bowes departed" stwierdzi³am ¿e najprawdopodobniej na rycinie 7 mam tasiemkê typu Hollow, na rycinie 8 tasiemkê typu Endented na 20 za¶ Round Party. Istnieje równie¿ mo¿liwo¶æ ¿e 20 i 7 to ta¶ma robiona takim samym ¶ciegiem tylko pokazany z dwóch stron wtedy by³aby to bodaj w³a¶nie , Round Party.


Dopiero teraz zwróci³am uwagê, ¿e nawet w opisie mamy napisane, ¿e 7,8 i 20 s± plecione smile.gif

Zgadzam siê, numer 7 przypomina ¶ciegi typu "hollow lace".
Numer 8 mi wyglada bardziej jak ¶ciegi typu "lace party"
Wydaje siê jednak, ¿e 7 i 20 to ró¿ne ¶ciegi.
20 wyglada mi na "lace piol" (u¿yte 2 kolory, przeciwlegle u³ozone, charakterystyczne u³o¿enie nitek \/\/).

Ciekawe jest podane datowanie - 1201-1400, podczas gdy znane nam Tak V bowes departed zosta³o spisane w II po³owie wieku XV (a mo¿e raczej znamy kopiê pochodz±c± z rêkopisu z II po³owy XV wieku smile.gif )
Urien
Czego siê cz³owiek nie dowie. Dziêkujê ¶licznie za wyja¶nienia. Teraz tylko dobra instrukcja do tych techink... szczerba.gif
Utta
Mo¿e kto¶ z was wie co artysta mia³ na my¶li przedstawiaj±c takie wykoñczenie sukni na dekolcie?


To jest krajka ze z³otymi i jedwabnymi niæmi? Jako¶ inaczej ni¿ krajki robiona z³ota ta¶ma? A mo¿e kawa³ek jedwabiu (tkaniny)? Pomocy:) Coraz bli¿ej Grunw a ja wci±¿ nie wiem co to:)

jest to fresk w³oski datowany na oko³o 1405 r.

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Utta
Nikt nie zna odp na moje pytanie powy¿sze?

help raz jeszcze, od¶wie¿am

ola


Yhm
Odpu¶æ sobie wzorowanie siê na w³oskich freskach je¶li chodzi o strój na Grunwa. W³oska dwórka w polskim obozie wojskowym wycieraj±ca d³ugimi rêkawami ognisko jest tam jak znalaz³ icon_wink.gif

Wykoñczenie dekoltu to prawdopodobnie obszycie w±skim paskiem tkaniny, prawdopodobnie jedwabiu, niekoniecznie krajk±, ale na pewno wykonanym w splocie samitum (splot który zawiera minimum 2 systemy osnów i 2 systemy w±tków, zazwyczaj jest to wiecej - tworzy siê wtedy wzór na tkaninie). Mo¿e byæ to te¿ futerko.
Gloria z Krakowa
A ja siê zawsze pytam, czy powszechnie widywane hordy dwórek typowo francuskich s± ju¿ w polskim obozie bardziej na miejscu;P

Z niezaspokojonej ciekawo¶ci od¶wie¿ê kwestiê podobnej lamówki w kontek¶cie nizin spo³ecznych (bo ró¿ne ¶rodkowoeuropejskie damy to jasne, ¿e nosi³y takie same wykoñczenia, jak W³oszka wrzucona przez Uttê). Obrazka z Elbl±skiej Ksiêgi ³±kowej przedstawiaæ chyba nie trzeba, zw³aszcza, ¿e przewija³ siê ju¿ przez Frehê. Chyba na niczym jednak nie stanê³o, je¶li chodzi o wykoñczenie sukni. Co ona ma pod szyj±? Bo raczej nie futro, a jedwab do pracuj±cej wie¶niaczki te¿ raczej nie przystaje.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Yhm
Czy to moje przywidzenie, czy ona ma bardzo malutki dekolt w karo pod szyj± a jej ramiona nie s± go³e tylko to giez³o? Mo¿e to te¿ byæ fragment sukni spodniej, albo rzeczywiste obszycie jakim¶ paseczkiem we³nianym dekoltu.

Co do francuskich dwórek - nie obi³o mi siê o uszy coby Krzy¿acy brali je w niewolê.
Utta
Dziêki za podpowiedzi,
kiecka jest tylko dla zabawy na ucztê, ogniskowo-obozowe mam inne, nie martwcie siê;)

ola





To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.